Rumah Melaka

Assalamualaikum..
Baru-baru nie,kumpulan aku da mulakan kajian pasal Rumah Melayu Melaka untuk HE(Hubungan Etnik).Balik jew dari Kelana Jaya, rest kejap, pastu terus follow dorg pegi Pengkalan Batu.Lama da aku kat Melaka nie.Pengkalan Batu pon tak tau katne.Maklumla,kalau balik Melaka,kat Sungai Udang jew la.Nak kluar pon g Pantai Putri,MP ngan DP.

Rumah Melayu Melaka nie asalnya dari Jawa Timur.Tu yang owner rumah tu cakap la.Rumah yang ktorg pegi tu pon da berusia 105 tahun.


Ni la rumah kat Pengkalan Batu tu.Luar dalam memang cantik.Puas hati la datang sini.Rumah Melaka nie lain dari yang lain sebab tangga rumah nie adalah tangga batu dengan jubin yang macam-macam kaler.


Ada 4 ciri dalam rumah nie.Serambi,beranda,tiang seri dan dinding.Tiang seri merupakan asas dalam pembinaan rumah Melaka.Kalau takde tiang seri,takde la rumah ni.Pakcik tu kate,tiang seri ade penuggu yang jaga.Betul ke x,tu yang kter xtau.



Rumah Melaka memang kaya dengan seni ukiran.Tengok je la ukiran dalam gambar kat atas.Berseni sungguh.Next tempat yang ktorg akn pegi mgkin Muzium Melaka.Wait and see jew la plan mereka nie.


[Nak jugak letak >.<]


Sekian..
Jangan lupa LIKE taw..=)

2 comments:

serbasalah said...

saya pun ambil he sem ni...tp xkne pun buat mcm ni..kahkahakh
btw follow this ya pisaumenoreh.blogspot.com
hahaha

ainakhani said...

gambar last tu cantik ;')

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...