Respect the others,PLEASE!

Asslamualaikum.
Hai gadis ayu dan jejaka kacak sekalian.Apa khabar semua?Macam dj radio plak.Oke,back to the topic.Selama ni mungkin kita tak sedar dalam kehidupan seharian kita ada masa yang kita tak respect orang secara tak sengaja. Sebagai contoh menyampuk secara tiba-tiba;

A : Kau ada video menari-nari tak?
B : Kau nak ke?Jap aku p amek....
Nah,video menari-nari~
A : Jap2,bagi aku tengok dulu..

Tiba-tiba.........

C : B,da siap da modeling semalam,aku nak tengok la.
A : hmm..B..
C : cepatla B,aku nak cepat ni..

Dan si C pon terus la bercakap dengan B tanpa sedar si A ni terlebih dahulu bercakap dengan si B ni.Ade yang tak paham dengan situasi diatas?Aku pon tak tahu la nak terangkan macam mana.Mungkin korg penah mengalami tapi tak sedar sebab benda nie mungkin perkara remeh bagi korang.Mungkin remeh jugak bagi aku.Tapi depends jugak.Ada setengah orang menyampuk dengan cara yang sopan.Tu aku boleh terima.Tapi ade setengah orang yang tak tau nak beradab main masok je line orang lain.Kalau mintak maaf tak pe jugak.Nie tidak.Pastu boleh plak blah camtu je. Macam kawan aku cakap,
"Memang sial la kalau macam tu.Orang takde adab memang macam tu.."

Tu salah satu contoh.Banyak je lagi hal pasal respect ni.Please respect other people privacy life.Tu pon kena consider jugak.Ni masing-masing boleh fikir sendiri.tak semua cerita orang akan bagitau kita.Depends pada diri orang tu juga.Kalau dia tak nak cerita or etc,kita tak boleh paksa dia jugak.Tu life dia,Privacy dia.agree with me?XD 
Tak lupa jugak untuk pengguna jalan raya.Respect la pemandu-pemandu yang lain.Jangan ikut sedap je drive.And please la,kalau lalu kat laluan zebra tu,tak boleh ke kalau korang stop bila nampak ada orang nak lintas?Yes,aku salah seorang pengguna laluan zebra tersebut.Kadang-kadang tu,aku yang terpaksa berhenti berjalan untuk tunggu kete tu lalu.Suppose mereka yang stop.Not us.Lau da tau ade laluan zebra kat situ,slow kan la kereta or motor kau tu.Tau la korg ade transport,aku tak de.So what?Ada aku kesah?!

Lagi satu,RESPECT OTHER DECISION.Kalau orang tu da wat keputusan camtu,ko tak payah la susah-susah nak menidakkan.And,tolongla jangan sekali-kali buat andaian sendiri or dengan lebih tepat lagi,MEMANDAI-MANDAI.Perangai tu sangat annoying oke.Stick to one decision!

Tu je yang aku nak luahkan untuk malam minggu ni.Happy weekends ladies and gentlemen!
Sekian.

Jangan lupa LIKE taw..=)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...